maandag 27 november 2023

HAPPY GEWONE MAANDAG

Ik werd er vrolijk van. Telkens typte ik een een stukje verder aan mijn blog. Nu is hij af. Met plezier deel ik mijn vraag- en antwoordblog (Q&A). 

👉 Vandaag doe ik weer mee met het dagboek van Sandra.


👆 Plaatjes uit het bos. Ik zoek in mijn boekje op welke bloem ik gezien heb. Ja ik ben altijd op zoek naar bloemen. Juist in het donkere seizoen 

~~<><>💖<><>~~

♥ Het weer ♥
Vandaag veel neerslag. Vooral regen, ☔️ maar in het oosten en noordoosten wat natte sneeuw. Morgen grotendeels droog, later  kans op wat winterse buien. Het blijft licht winters. Ik hoop natuurlijk op een sneeuwdeken, zodat ik mooie foto's kan maken in het bos.

Leuker kan ik het niet maken 👇😅


♥ Als ik naar buiten kijk ♥
Zie ik de regendruppels op het raam

♥ Wat ik draag ♥
Zwart met  jeans-blauw en Noorse sokken voor de kou

♥ Op dit moment ♥
Zit ik in een bruinleren stoel, onderuitgezakt met de laptop op schoot. Mijn rug tegen de elektrische deken... ik sta niet meer op. Ik blijf hier de hele dag zitten 💤  totdat de regen stopt. 

♥ Ik denk na over ♥
... dat het niet waar is want ik popel natuurlijk om de afwasmachine leeg te ruimen 

~~<><>💖<><>~~

Yep, ik werkte een uurtje in het huis en dronk daarna gezellig een grote mok koffie in het kantoor, met Jaap tijdens zijn pauze. ☕😊 


♥ Wat was het hoogtepunt van vorige week ♥
Toch wel het "rustig" worden tijdens mijn wandeling. Vandaaruit kon ik weer verder, de drukke week in. Ik schreef er ook een blog over: Wie zegt dat grauwe hei niet mooi kan zijn  (een mix van observaties van de natuur, persoonlijke gedachten, en spirituele inzichten) 

♥ Ik luister naar ♥
Ik heb Beautiful Relaxing Music uitgekozen omdat deze achtergrondmuziek me helpt om rustig door te gaan en niet in de piekermodus te komen.

♥ Welke chill-methode ga ik gebruiken om goed voor mezelf te zorgen ♥
De zondag is voor mij een stressvolle dag. Dit is mijn hulpplan voor een regenachtige maandagmorgen. Ik noem het mijn chill-methode 


  • Zet een muziekje op
  • Doe de lampjesslinger aan
  • (H)erken dat je een hoog stressniveau heb
  • Aanvaard dat het tijd kost om weer op niveau te komen
  • Voel je niet schuldig, Aritha
  • Zet de kookwekker bij je klusjes 
  • Als de wekker afloopt: drink wat water, maak leuke fotootje (doe iets leuks)
  • Zet dan de wekker weer en ga door met klusjes

♥ Op het menu ♥
Vandaag eten we wraps, morgen pasta. De rest van de dagen heb ik nog niet gepland.

♥ Op mijn leesstapel ♥
Geen stapel. Ik heb een boek open liggen geschreven door Ruth Chou Simons en het heet: GraceLaced: Discovering Timeless Truths Through Seasons of the Heart. Ik vind het heerlijk om het zo nu en dan te pakken en een stukje te lezen. 

En de plaatjes te bewonderen 🌼


♥ Op mijn takenlijst voor de week ♥
  • Poetsklus slaapkamer: kasten, planken, manden opruimen en/of schoonmaken.
  • Ander huishoudelijke klussen,via linkje hierboven.
  • Cursus 1 en cursus 2 (schrijftechniek & theologie)
  • Naar buiten: wandelen of fietsen
  • Iets met zoonlief doen 💙
  • Twee dingen afmelden
  • Bloggen & schrijven
  • Videobellen met dochter 😍

♥ Als ik terugkijk op de afgelopen week, zou ik mezelf dit advies geven ♥
Alleen een complimentje: Prima zo, je bent goed bezig

Neem even de tijd voor zelfliefde. Een vriendelijk woord naar jezelf kan de stress verzachten. Dus, adem in, zeg iets liefs, iets moois tegen jezelf. 💕 

♥ In mijn knutselmand ♥
Dezelfde dingen als vorige week. Ze roepen me toe: je moet knutselen. En ik zeg: nu nog niet.

♥ Heb je tijdens de afgelopen week iets nieuws geleerd? ♥
Yep, ik heb wat dingen over de wondere wereld van de korstmossen geleer. Ik schreef er een blog over: Van Stilte naar Korstmos-college


♥ Deze blog heb ik gelezen en is blijven hangen ♥
De blog van Louis over moeflons: Het blijft ingewikkeld met de moeflon

🍰 Louis is vandaag jarig: 74 jaar. Feliciteer Louis HIER 

♥ Hoe voel ik me ♥
Sjonge, moet ik altijd maar voelen hoe ik me voel?

♥ Van mijn camera 
👆 Zie de eerste foto van mijn blog. Ik maakte ze aan het einde van mijn wandeling, toen ik mijn laatste koffie opdronk op het bankje. Ik bladerde in mijn boekje op zoek naar de naam van de gele bloem die ik onderweg zag. 

🌿🌼 Ik houd van de plant identificeer app maar nog meer houd ik van dit kleine boekje.

♥ Mijn simpele genoegens ♥
Deze blog schrijven

♥ Vensterbankgeluk en tuinlessen ♥
Het feest is begonnen. Ik ben de gelukkige bezitter van 3 lidcactussen en ze bloeien. De foto hieronder is een beetje wazig. Niet zo goed geluk... maar dan heb je een idee hoe mooi de bloemen zijn.



  • Tip: Om een goede groei en bloei te verzekeren verpot dan de plant omstreeks maart en geef nieuwe potgrond, die goed doorlatend moet zijn (bijv. door er wat zand bij te mengen). 
  • Feit of fabel: Volgens een lidcactussen-expert zou de roze kleur ontstaan door een te lage temperatuur (onder 18° C) Bron: Schlumbergera

♥ Van welke muziek geniet je de laatste tijd ♥
Zie eerdere vraag over: Ik luister naar...

♥ Wat is een recent nieuwsbericht dat wat met je deed? ♥
De vrijlating van de ontvoerde Israeliërs en gastarbeiders die in Israël werkzaam zijn. Tegelijkertijd de spanning dat nog lang niet iedereen bevrijd is. Degene waarvan ik een miniposter heb zit nog steeds niet teruggebracht. Zal ze ooit bevrijd worden?

Carmel, ik bid voor je. 



♥ Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd? ♥
Ja, koffie met Jaap.

♥ Hoe heb je jezelf beloond?♥
Ik ga deze vraag veranderen. 
Wat voor vraag zal ik dan kiezen?

♥ Rondkijken in het huis ♥
Ook zo dol op goede kaarsjes? Deze staat op de voortafel.


♥ Bijbelvers ♥
Op zondag luisterde ik online mee met de kerk van mijn man. Blij dat ik het deed. Thema was: Verlangen naar God. Ik deel de tekst die de voorganger uitgelegde

Psalm 63:2 O God, U bent mijn God! U zoek ik vroeg in de morgen; mijn ziel dorst naar U, mijn lichaam verlangt naar U in een land, dor en dorstig, zonder water.

♥ Citaat ♥
Van de scheurkalender uit het kantoor. We spiekten: dit is eigenlijk het citaat dat morgen aan de beurt is maar ik deel hem toch.
"Om hulp vragen betekent niet dat je opgeeft. Het betekent dat je weigert op te geven"



Heeft iets kleins of alledaags mijn dag opgefleurd? 

Ik hoop dat je deze vraag en antwoord blog (Q&A) weer leuk vond. Doe ook mee met Nicoles Linkparty en het dagboek van Sandra. Plus Peabea's Linkparty

19 opmerkingen:

  1. Love nature flower pictures at this time of the year - none to be seen here. Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I always enjoy reading your blog. I really like your "chill method", I might have to try that. Despite being a "world" away, your weather is quite similar to ours here - wish I had an electric blanket in my chair :) Have a wonderful week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enjoyed reading your post so much! Sometimes it's so much nicer to look in a book than on an app. I do that with my bird books a lot. Beautiful cactus, made note of your tip. Waiting to see if mine blooms again this year. My plants are usually late bloomers (ha!) with my Christmas plants usually blooming closer to the end of Feb/March. Hope you have a wonderful week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aritha, bedankt voor je dagboek! Heerlijk om te lezen. Ik hou ook heel veel van bloemen ☻

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig en inspirerend geschreven, je bent een woord- en ook echt een levenskunstenaar, waarmee je mij weer inspireert in het maken van goede keuzes en in het luisteren naar mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Aritha,
    Zo'n nattige, donkere en trieste dag hadden wij gisteren. Nu schijnt de zon en lijkt alles anders.
    Je roze Schlumbergera is heel erg mooi en foto is nagenoeg perfect.
    Ja, we bidden hard voor alle gevangen genomen mensen die nog in de handen van Hamas zijn...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Love the plant I'd app. Iam always looking for flowers too. Enjoyed your beautiful post have a great week 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, I love the plant app on my phone, actually it is a photo app that identifies whatever I take a picture of, plant, flower, bird, etc. It's very handy. I also have some wildflower books, but they are not as easy to find the right one. I enjoyed your post. I have been sitting in my electric blanket also. It is hard to make myself get up and leave its warmth and comfort. I am afraid I am becoming a bit addicted to it. LOL. Last week was rather stressful here, but in a good way, with the celebration of our Thanksgiving. A lot of cooking and working in the kitchen and my back suffered a lot as a result, but it was worth it. Being with family and friends is more important and there is always my electric blanket afterward. LOL. I enjoyed this post and would enjoy sitting down with you and a cup tea for me, coffee for you? Do you actually speak English? I use a language translator on your blog to be able to read it in English. I am afraid I would not be able to converse in your language, but somehow I think we would understand each other. I think we speak the same language. Have a blessed and wonderful rest of your week.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The entire blog post was just lovely! I have a beautiful book by Ruth Chou Simons as well! I cannot think of the name, but it is full of wonderful pictures that bring peace to your soul! I loved it so much that I bought a copy for my fiancé's mother as well! I think I will get a flower book too! When my daughter was young I homeschooled her. We did the same thing with birds. Every bird we saw we would look up in our book or on the whatbird website. It was great fun. I think I would enjoy doing the flowers.
    I too love candles. I just purchased a new one today, it has a smell of Christmas! I will slowly get the house decorated. I think lights are going to be the main focus of my special rooms. I work from home so I have a small office connected to my craft/study/writing/Sherry room! It's really a formal dining room, but we do not use it for that. It has lovely big windows and a fireplace. I put all of my favorite things in it and it feels like it is just for me!
    I hope that you have a wonderful week and that many more hostages will be released soon. It is an unspeakable joy to see them reunited with family. I pray they all will get that blessing very soon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het was weer een gezellige blog, Aritha. Je probeert wijs met jouw tijd om te gaan... Fijn dat jij samen met Jaap nog zo fijn van elkaar kunnen genieten. Van het 'gewone". Een kopje koffie drinken samen!

    Vroeg me alleen af waarom de zondag voor jou juist een stressvolle dag is? Voor mij is het juist een extra rustige dag. Even niets hoeven. Fijn naar de kerk en zonder schuldgevoel dat ander werk blijft liggen, heerlijk te kunnen lezen en nadenken over van alles en nog wat... Geen mensen ontmoeten behalve in de kerk. Thuis een heerlijke rust met ons tweetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I so enjoyed reading your blog. Love how you arranged the questions and comments for yourself. I need to do something like that to maybe get me motivated to do something rather than just sit in front of the TV. My knitting stares at me as I was so interested in learning, but since my move, it just sits there. :) Thank you for visiting me so I could come visit and for sharing my link. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Anitha, I too love Cactus plants and have a very pretty one flowering now. The music I love is country music, especially the Irish country music. The Irish are beautiful singers.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hello Aritha, I love your pictures with candles. I also burn them when autumn and winter are approaching. I enjoyed the first snow here.
    I wish you all the best.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Aritha, What an interesting post! I enjoyed reading all your questions and answers. They are ALL GOOD, but maybe this is my favorite: My simple pleasures … Writing this blog. Agree 100% for me too! 😊 Wishing you happy days ahead. John

    BeantwoordenVerwijderen
  16. A good read thank you.
    I took time out today and spent relaxing time reading, it was very enjoyable.

    Wishing you a happy new month of December.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I've enjoyed reading your Q&A blog, Aritha.
    "W'ool is cool". It is. Wool is the best insulating material. In winter I prefer wearing mainly wool clothes and socks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, it is very good. Plus: sometimes people retain some moisture in their legs, and that's where special merino wool socks come in handy, as they don't have a tight cuff. It's such a nice thing and a new discovery for us. My husband is so pleased with it.

      Verwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥