zaterdag 9 december 2023

De Baard van Sinterklaas

Hou je Sinterklaas? Veel mensen in Europa wel. Ze vieren zijn geboortedag met cadeautjes. De Nederlanders op 5 december en de Belgen op de 6e. [1]


Sinterklaasloop
Op 2 december vond de jaarlijkse sinterklaasloop plaats bij ons in het dorp en jaaa, natuurlijk met echte sinterklaas erbij. Jaap maakte wat foto's en ik vroeg of ik er 2 mocht hebben voor mijn blog. 

Sinterklaas had gave sportschoenen aan en deelname was natuurlijk gratis met na afloop warme chocolademelk met iets lekkers 👟🎅🍫


Baard van Sinterklaas
Maar aan alle leuke dingen komt een eind. Sinterklaas ging weer naar huis. Wat een schrik, onderweg verloor hij zijn baard en ik vond hem. Eerst dacht ik dat het een restje sneeuw was. 

🎅 Serieus, het was de baard van sinterklaas!



IJshaar, yes!
Toen ik beter keek ontdekte ik dat het toch niet de baard van sinterklaas was en ook geen haar van de witter herdershond. O, wat een gelukje... ik vond IJSHAAR! [2]
Deze magische ijsharen zijn het werk van een speciale schimmel: het rozeblauwe waskorstje. Als een eik of beuk het loodje legt, komt deze schimmel tevoorschijn om het boeltje op te ruimen. Tijdens dit opruimfestijn worden vocht en koolzuurgas de lucht in geperst, en bij een lichte vrieskou (niet meer dan 5 graden Celsius) transformeert deze mix zich in prachtig ijshaar


De echte baard?
En de echte baard van Sinterklaas? Geen idee, die ligt denk ik in de kast te wachten op het volgende sinterklaasfeestje. Of heeft hij elk jaar een nieuwe?

Doe mee met de Linkparty van Nicole op HUISVLIJT

13 opmerkingen:

  1. Ah Aritha your post had me smiling. Amazing how fungus can take on the look of a beard. Sounds like you are getting ready for Christmas. Hope you enjoy every moment. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What an interesting story. I never heard of ice hair.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very interesting to see your culture. The Honolulu marathon will be run tomorrow! Aloha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh my, that is amazing!!! I never heard of "ice hair" before! And especially one that looks like a beard! Funny. I guess I don't know much about your "Sinterklass", except when I watched the movie "Miracle on 34th Street" and Santa Claus sang a song in Dutch about Sinterklass to a little girl who didn't speak any English. It was really sweet. I wonder if you've ever seen that old movie? It's a classic here... Do you still celebrate Christmas on Dec. 25th? Just wondering. Like I said, I don't know what the traditions are there. Thank you for sharing with us.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wow! Ice hair! That is very interesting! I've never heard of that! Your Sinterklass is certainly very handsome!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Aritha,
    Die ijsharen was inderdaad een zeldzame vondst! Pracht foto's.
    Ja, Sinterklaas is leuk en het doet geen afbreuk van de ware mening van Kerst.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah mooi dat ijshaar had ik dus goed geraden op fb. Het bijzondere hieraan vind ik dat als de temperatuur iets omhoog gaat is het verdwenen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow that is so cool. I've never heard of ice hair.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Aritha.

    Dat IJshaar is super mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow! That is amazing. I couldn't understand your Facebook post until I saw this.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dear aritha, in Hungary, on the evening of December 5, children clean their boots and put them out in the windows. At night Santa Claus fills them with presents. The children find them in the morning and are happy. When I was a child, I watched Santa excitedly, but I never saw him at night. My parents secretly put the gift in my boot.
    Sometimes I met him ( my parents arranged the meeting at home), and he gave me the gifts. I also got chocolate Santa Claus.All the best to you, Éva

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Aritha, I am smiling about “Sinterklaas” … I’m learning something new from Moments, frozen in time! 😊 Thank you! And I was smiling even more when I thought you had found Sinterklaas’ beard. 😊 Ok, now I learn even more about Ice hair! Oh my! 😊 This post will have me smiling all day. Thank you Aritha! John

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥