zaterdag 27 juli 2024

Mijn week in een notendop (1)

Is de week echt alweer voorbij? De zon gaat bijna onder, dus ik dacht: tijd voor een blogje over mijn week. Ons uitje naar een Oud-Hollandse stadje was echt leuk! We hadden een plan, maar we zeiden tegen elkaar: “We proberen het, maar als het niet lukt, is dat ook prima.”

Dankbaar
Dat geeft een fijn gevoel van vrijheid, vooral omdat mijn histamineprobleem [1] onberekenbaar is. Gelukkig gaat de laatste maanden goed. Dankbaar!


Ja een topdag
We genoten van elkaar, de bankjes om even uit te rusten en te kletsen, de oude straten, de molen, de huizen, de kruidentuin. Het was echt een topdag. Vooral dat kopje koffie in de Winkel van Tane Cake was leuk. En nog veeel meer.

Je hoeft je niet top te voelen om een topdag te hebben; ook met minder energie kan het fijn zijn. We begrijpen elkaar goed omdat we allebei onze mindere periodes hebben gehad. 



Kleinste restauarant van Nederland
Hierboven zie je het kleinste restaurant van Nederland. Dit historische pandje, dat ooit als brandspuithuisje diende, heeft nu zo'n  20 vierkante meter aan restaurant, keuken en toiletten. Het zat dicht, maar natuurlijk kon ik het niet laten om even door het raam te gluren! Knus! Bij mooi weer staan er stoelen en tafeltjes buiten, onder de boom. 

Basiliek komt nog
We bezochten ook een prachtige basiliek. Daarover schrijf ik een ander keertje. Als ik terugkijk voel ik me best tevreden over deze week. Fijne momenten, mooie gesprekken. Portie natuur op maandag en eigenlijk ook wel tijdens ons uitje.

😍 Het lukt me om nog een beetje thuis-vakantie te vieren.


9 willekeurige foto's van deze week
  1. Ik fietste langs het kanaal op maandagmorgen. Dat doe ik altijd om alles op een rijtje te krijgen in mijn hoofd en ook wel om mijn week te plannen. Soms schrappen ik dan dingen, of  verschuif ik iets.
  2. Ralph kocht deze Hollandse macarons. Die zijn net iets groter en lekkerder dan de Franse variant. 
  3. Ik in de kruidentuin. Jaap maakte deze foto. 
  4. Dit grappige plantje kochten we tijdens ons uitje. We betaalden een euro te veel (3 euro). Dat zag ik pas toen ik thuis het prijskaartje van het potje haalde. Ik had al een purperrode Oxalis. Nu deze in het groen.
  5. Ik vertaalde een blog of 3 and plande die in.
  6. Deze diamontpainting heb ik besteld. Wie weet heb ik hem volgende week in huis.
  7. Kamillebloempjes die ik maand plukte en lavendel die ik oogste uit onze eigen tuin. Ik droog ze en maak er geurzakjes van.
  8. Ik kocht een tweedehands broek met wijde pijpen. Het lijkt een rok maar is een broek. Ja, ik hou echt van bloemetjes.
  9. Dit boek heb ik bijna uit. Ik lees vooral 's-avonds op bed.

Foto's van de Winkel van Tante Cake
Nog even wat fotootjes van de leuke winkel die ik noemde: De winkel van Tante Cake (waar het ook echt naar cake rook) Dat kopje op foto 2 zat vol met slagroom voor op de appeltaart. Volgens Jaap smaakte het grote stuk appelgebak heerlijk. Tante Cake bakt ze zelf.




Schrijven en tuin
Deze week schreef ik wat meer dan anders. Ik probeerde ook lavendel-stukjes in onze tuin op te hogen met nieuw zand, maar dat was te zwaar voor me. Mijn man bood aan om te helpen en ik neem dat aan. De tuin is mijn ding maar de zakken nieuw zand, om te tuin op te hogen, zijn 40 kilo. 

😍 Nou, dit was mijn week in een notendop. 
Hoe was jouw week?

---

[1] Ik worstel met de na-effecten van jarenlange stress, wat mijn histaminespiegel heeft beĂŻnvloed en allerlei vervelende symptomen veroorzaakt. Dagelijks antihistaminica  slikken helpt me deze klachten onder controle te houden. Het belangrijkste is dat ik wijs omga met mijn energie. Door slim te plannen, kan ik mijn dagelijks leven goed aan. Je hoeft geen ernstige ziekte te hebben om te dealen met beperkte energie.

Linked to de Huisvlijt Party: iedereen welkom om mee te doen

32 opmerkingen:

  1. What a lovely town to walk around. Love the old fire engine house - a beautiful building.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aritha.

    Wat leuk dat je zo genoten hebt.
    Leuk dat oude, kleine pandje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello,
    The town looks lovely. The apple pie looks yummy! You had a nice week, pretty photos. Take care, have a great week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Eileen. Yes, Dutch apple pie is delicious. Unlike American apple pie, it often has a lattice crust and includes raisins (that is what Google was saying).

      Verwijderen
  4. Schrijf maar lekker veel hoor, ik lees het wel en wie weet steek je me (weer) aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kleine stapjes, kleine stapjes. Als zou je maar over je kopjes koffie per dag schrijven met een foto ervan. Of helemaal niks, Lieneke.

      Verwijderen
  5. Hier weer ruimte om te lezen, en ik geniet ervan.
    Dank je, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat leuk dat je dat zegt, dat je ervan geniet. Het lijkt zo gewoon maar voor mij zijn vel gewone dingen zo mooi.

      Verwijderen
  6. Looks and sounds like a very pleasant week. What a nice little visit to the town. Wonderful photos. I hope you have a good week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. The smallest restaurant looks very cute! Beautiful building.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dear Aritha,
    I saw your rabbit post, but it took a while before I could visit you. Thanks for your nice comment
    Today there is a picture of me in my post, and I look like I have rabbit ears (with a bit of imagination ;-))
    I'm still hot!
    I really like the photos from your trip - and I would like to visit the little restaurant sometime. It's always important to have a nice day, whether you're in good health or not.
    All the best from Austria, Traude
    https://rostrose.blogspot.com/2024/07/ruckschau-auf-den-rest-vom-mai-2024-und.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Traude, what a lovely comment. I’m going to check out your rabbit ears. You tell it so humorously.

      Verwijderen
  9. This looks like such a lovely day in a sweet little place with your dear one beside you. I love this so much. Everything is so full of color and a feeling of peace and contentment. I LOVE lavender, and would love sachets made with lavender and chamomile. (also a good tea!) Your cup of tea and apple pie looks like something I would just love, especially when shared with a good friend or loved one. I hope the antihistamines are helpful for you. I also take one every day right now because my body seems to need it. Thank you for sharing your lovely time with us. I thoroughly enjoyed this. I wish you and that place weren't so far away! It would be such fun to join you there sometime! Take care and God bless you always.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Pamela. I really enjoy that we follow each other (also on Facebook); it makes your pond a familiar place for me. And that you've had rain, and the beautiful Bible verses you share. You are a precious friend for me. I will send you a sachet once everything is dried: with Dutch chamomile and lavender.

      Have a great week.
      Aritha

      Verwijderen
  10. What a lovely town. I sure would like to get outside! Cheers from Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gezellige blog en inderdaad een super gezellig stadje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die kleine stadjes voelen gezelliger dan zo'n grote, waar je eigenlijk boven je macht werkt. je kant nooit alles in Ă©Ă©n dag zien dan.

      Verwijderen
  12. Hele leuke fotos van jullie uitje. Het ziet er ook allemaal oud-hollands uit. Woudrichem zou ook wel leuk voor jullie zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zijn jouw blogs fijn om te lezen. Ik vergeet ze vaak, maar als ik er dan weer voor ga zitten, dan kan ik er echt van genieten. Dankjewel!đŸ€

    BeantwoordenVerwijderen
  14. What a lovely place for an enjoyable time.
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I did enjoy seeing your lovely photographs from your outing.
    Sending good wishes for the coming week.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk Aritha, je bent heel dicht bij mijn woonplaats geweest! Het is inderdaad een heel leuk stadje met een aantal mooie gebouwen en een klein museum. Fijn dat het goed ging met je histamine klachten. Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. What a lovely outing, Aritha. The old restaurant is very cute. And what a cup of whipping cream for the apple pie!
    Having a marriage where partners understand each other and support each other through good times and difficult times is a blessing from God.
    Thank you for sharing your photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo'n leuke blogpost! Ik geniet van je mooie foto's van het knusse stadje met leuke trapgevelhuisjes (welk plaatsje wat dit als ik vragen mag?). En wat een gezellig restaurantje. Is het een mooi boek dat je aan het lezen bent? Fijn ook om te lezen dat dit uitje met je man qua energie en klachten lukte.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een heerlijke foto's Aritha, ik geniet mee. Wat is Nederland mooi! Fijn dat je je beter voelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥