zaterdag 19 juni 2021

MOOIE HEESTER EN MUGGEN IN HET BOS

Vorige jaar bloeide deze struik zo mooi in het bos van familielandgoed Prattenburg. Gisteren zag ik tijdens mijn ochtendwandeling dat er alweer mooie gele knoppen tevoorschijn kwamen. 

Hersthooi (hypericum)

Hertshooi, heet deze heester. Hij krijgt super mooie bessen in het najaar. De bes dragende soort wordt sinds begin jaren negentig op grote schaal als snijtak voor in boeketten geteeld. Maar hier in het bos heeft hij volledige vrijheid. En worden er geen takken gesneden.



Mansbloed (st. John's Wort)

Hertshooi is onderverdeeld in heel veel soorten. Het soort dat ik tegenkwam in het bos heet: mansbloed. Beetje rare naam. 

Telefoon foto's

Nog twee foto die ik met mijn telefoon maakte. Ik raak niet uitgekeken op al die kleine details in de plantenwereld. Als kind vond ik bomen en planten ook interessant. Door het wandelen in dit bos kreeg ik er opnieuw oog voor. Ik kom hier een paar keer in de week. Al drie jaar lang.



Muggen in het bos

Deze week maakte ik maar twee wandelingen. Het was eigenlijk te warm om te wandelen. En er zijn nu zoveel muggen in bos! Ik heb twee flinke muggenbulten. De plekken zijn opgezwollen en rood. Ik zou niet weten wat voor soort mug mij gestoken heeft. De plekken zijn zo groot als mijn hand. 

Tips tegen muggenbulten 

Iemand tips tegen grote rode plekken van de muggen?

24 opmerkingen:

  1. Nothing I can think of. Wonderful close ups.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You are capturing so much beauty in the forest, it is a shame that the mosquitoes are bothering you.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rubbing alcohol applied on mosquito bites is the best remedy I can think of.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I've heard rubbing a bit of toothpaste on the bite, but have never tried it myself.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spray yourself liberally with a good insect repellent containing DEEt and maybe you can avoid the bites totally. They can drive you crazy that's a fact!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Aritha.

    Mooie foto's ben benieuwd hoe mooi ze straks zijn als ze in bloei staan.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bloeit nou. Volgende week wil ik een foto plaatsten.

      Verwijderen
  7. Wat heb jij een gave om mooie foto's te maken zeg.. Die details.. en allemaal zò scherp. Prachtig!
    Akelig die rode plekken. Ik krijg soms hele schijven op mijn been, ontsteking.. Een vochtig doekje met wat water en azijn helpt soms wel. Ik heb ook een zalfje gekregen, lidocaïne, en dat helpt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idem dito: schijven. Bedankt voor de tips. Is dat laatste hormoonzalf?

      Verwijderen
  8. Your photos are so vibrant, I feel as though I can touch the leaves.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, klinkt pijnlijk! Hopelijk zijn de plekken (en de jeuk?) snel weer verdwenen... Hele mooie foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik draag nu gewoon weer een lange broek en lange mouwen. Ik ga op zoek naar een wandelshirt met lange mouwen, die je ook in de zomer kunt dragen. Misschien iets van merino wol ofzo.

      Verwijderen
  10. I enjoyed seeing your photographs.

    This article may help with the mosquito bite
    https://www.healthline.com/health/outdoor-health/home-remedies-for-mosquito-bites

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Jan (also for the link) I appreciate (is that the good English word?) that.

      Verwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥