zaterdag 22 juli 2023

Naar de verbrande hei kijken 😎

Uit mijn dagboek
16 juni

Vroeg op pad gegaan om te zien of de rode heidelucifers (korstmos) er nog stonden. Er is brand geweest op de heide en gelukkig, gelukkig is het groepje niet verbrand [1]  😅😍



Hier stopte het vuur
Zoals het plaatje hieronder zegt: het vuur stopte (of werd geblust) net voordat de vlammen de boomstronken met het korstmos bereikten.



Een piloot zag rookpluimen
Ik vond het treurig om de afgebrande stuk hei te zien, al was het niet zo groot en ik weet dat er veel erge natuurbranden zijn, bijvoorbeeld op het Griekse eiland Rhodos. De heidebrand bij het Egelmeer werd ontdekt door een piloot van het vliegtuig, die de rookpluimen zag. Hij alarmeerde direct de brandweer en daardoor werd de schade beperkt tot 20×50 meter.

Video van de heidebrand
Ik deel nog één foto en een video van de brand, die ik op YouTube vond. 



Foto's als herinnering
🌞📸📅 In de komende weken wil ik wat foto's delen, die ik de laatste maanden maakte. Voor mij een mooie manier om mijn herinneringen te bewaren en met anderen te delen. 🌼
  1. Hebben jullie wel eens een bosbrand meegemaakt, gezien?
  2. De brand herinnerde me aan deze bosbrand uit mijn jeugd (1970)

Sigarettenpeukjes in het bos
Een week later zag ik dit: twee sigarettenpeuken bij het picknickbankje. En het was zo droog in het bos. Hoe kun je dit doen?


Hoe ziet het er nu uit?
Deze week wil ik kijken hoe de heide bij het Egelmeer er nu, na een maand, uit ziet. 

Maandag 24 juli
En kijk, hier is een foto van vandaag. Zo ziet het er nu uit. De heidelucifers hadden nog steeds rode kopjes. En op de verschroeide aarde groeit alweer wat 💚



Tot blogs!


👉 Doe ook mee met de linkparty van Nicole

6 opmerkingen:

  1. The cigarette butts are there, Aritha, because human stupidity knows no bounds. Human malice is close behind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aritha.

    Altijd naar zo'n brand.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mala cosa es un incendio, que lo devora todo en un momento. Toda precaución es poca, en tiempo de verano.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I'm always scared of fires and floods. Fires are sometimes caused by negligent people who carelessly throw down butts of cigarettes. That should never happen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I'm so glad the pilot spotted the fire and it was stopped quickly! Our area experienced fire last summer when we were experiencing a drought. Friends of ours had 1/3 of their land burn, but the fire did not burn their house. It was a miracle. A drone pilot took aerial pictures of the fire and you can see their house completely surrounded with charred earth, but around their home is green grass in a circle. It was if the angel of the Lord said, "Stop here!" This past spring, they experienced their first ever super bloom (massive blooms of flowers). They think the fires unlocked the seeds. Again, God gave beauty to cover the ashes.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥