zaterdag 20 januari 2024

Welke vogel draagt een koptelefoon?

Af en toe komen die kokmeeuwen even buurten. Geen idee waarom ze het water verlaten, maar toen ik in de vrieskou mijn was buiten hing, zag ik er eentje op het dak zitten. Ik liet de was voor wat het was, pakte snel brood én mijn fotocamera.

Kokmeeuw in winter

Meeuw met lippenstift
Ze krijsten, dansten, draaiden en vochten met z'n allen om een paar stukjes brood. Ik deel 3 foto's die wél gelukt zijn (de anderen, tja, minder succesvol). En wist je dat kapmeeuwen donkerrode snavels hebben, alsof ze rode lippenstift gebruikten?

Meeuwen op het land,
storm op zee en stand

 

 
Kokmeeuw in winter met brood

Kokmeeuw in winter

Kokmeeuw in winter

Kokmeeuw met winterjas
In de winter krijgt de kokmeeuw een soort 'winterjas' met een donkerdere onderkant van de vleugel, maar voor de rest blijft-ie net zo wit als sneeuw. Zelfs zijn kop wordt wit, met wat donkere plekjes rond zijn oren als een "koptelefoon". 

Meeuw met koptelefoon
Kijk, deze hieronder heeft echt een mooie koptelefoon!

Kokmeeuw in winter

Meeuw mooi in winter
Ik ben niet zo'n fan van meeuwen. Op vakantie aan zee maakten ze de hele nacht een herrie. Maar eerlijk is eerlijk, op een koude winterdag zien ze er wel mooi uit. 

Kolonievogel. Komt met duizenden vrienden bij elkaar, altijd trouw aan zijn eigen liefje. Bouwt nestjes in moerassen, duinen en zand. In april of mei legt hij twee of drie eitjes. Tijdens het broedseizoen chillt hij in het binnenland en aan de kust maar buiten het seizoen spot je hem zelfs in de stad! Bron: De kokmeeuw




Stiekeme foto
Jaap maakte een foto van mij, zonder dat ik daar erg in had. Hij genoot van meeuw & mij van achter het glas in zijn kantoorruimte.

🕊️ Welke soort meeuwen (of andere vogels) zie jij in jouw omgeving? 

19 opmerkingen:

  1. Beste Aritha,
    Wij hebben hier geen meeuwen omdat we twee uur van de kust wonen...
    Toch nog goeie kiekjes van je avontuur tijdens was ophangen.
    Onverwachte foto's zijn altijd leuk!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon anderhalf uur van de Noordzee vandaan, Mariette. O en ik zag je reactie op de vorige blog en reageerde terug via je blog.

      Verwijderen
    2. Wij wonen 223 km van de zee—via autobaan Aritha! Nederland is niet zo breed.

      Verwijderen
    3. Wow! Wat mis je het meest van Nederland?

      Verwijderen
  2. Super photos of your gulls. I have always had a fondness for them, though I don't get to see them too often now. I also liked the photo taken by your husband, a very nice candid photo. Thank you so much for visiting me and for leaving the link. Such a good idea! I will leave mine also. I wish you a wonderful weekend Aritha. From your blogging friend Denise in Virginia, USA. https://anenglishgirlrambles2016.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much. You're now on my blog list, Denise! 📝✨

      Verwijderen
  3. Ik woon op het platteland en zie dus heel veel kustvogels en er liggen 2 vogelreservaten vlakbij. Bij de ene zin er regelmatig lepelaars, bij de andere voornamelijk veel kustvogels. Als er een trekker iets op een land doet zitten er altijd veel meeuwen achter die trekker de wurmen en andere insectenop te eten.
    Een bijzondere vogel die wel regelmatig zien is de zilverreiger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat een leuke reactie! Zilverreigers zijn zulke mooie beesten maar voor mij altijd te ver het gebied in om een mooi foto van te maken. En dat twijfel ik weer of het wel een zilverreiger is, Lepelaars... ook bijzonder. Gaaf zeg.

      Verwijderen
  4. We sometimes see seagulls this far inland, but we are about an hour from the Atlantic ocean on one side, (East) and about an hour from the Gulf of Mexico on the other side.(West). We have many lakes where we live, so we see a lot of other water birds here, like Great Blue Herons, Sand Hill Cranes, Great White Egrets and smaller Egrets, Little Blue Heron, and Canada Geese and other ducks throughout the year. Some come and go with the seasons...The geese and Ring Necked Ducks like to migrate here for the winter, but some geese stay year round. We live on a small pond, so we enjoy many kinds of birds! I loved your Seagull photos, especially the one of you taking a picture! That's cool! They are beautiful birds, and I enjoy seeing them when we go to the beach. I'm not sure ours are the same variety as what you have, but they are all related! Thank you for sharing them with us! That was fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We see lots of gulls in parking lots of fast food restaurants waiting for people to throw them something to eat. We don't live anywhere near the shore!!
    You got some great shots of the gulls.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk een meeuw in de tuin. Daarvoor moet ik naar de polder en daar ben ik al even niet geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Aritha!
    Thank you for visiting my blog. We have seagulls near water and sometimes on the field, if the farmer plows it. On vacation by the sea I enjoy hearing them, I think they belong there. You got some nice pictures of them.
    Have a nice day /Marika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. A nice seagull! Really looks like headphones. Must be a modern/trendy bird.
    Have a lovely Sunday!
    /Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great photos of the seagull. Love the candid shot of you taking the photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie fotos. kokmeeuwen, zilvermeeuwen, kleine mantelmeeuwen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind ze zo prachtig, ik neem er meestal foto's van aan de zee.
    Kan er soms geen genoeg van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh my goodness! What cute little birds with their headphones and lipstick! Haha! I love watching the birds in our backyard. Every now and then I will see one that is out of the ordinary, and I get so excited! Great pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Those pictures are wonderful - I have bluejays and sqaw jays that fight over the peanuts my husband puts out for them.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I enjoyed these photographs of the gulls.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for dropping in, hope your day's going fine!

♥ Aritha ♥